Jesse (15) uit Winsum wint grote finale Booming Business met YouTuber Kalvijn

DELFZIJL

Timmerman Jesse (15) uit Winsum heeft zondag de grote finale van Booming Business in de Evenementenhal in Delfzijl gewonnen. Jesse wil zijn eigen bouwbedrijf uitbreiden en aardbevingsbestendige vlonders bouwen.

De jury bestaande uit YouTuber Kalvijn, zakenpartner Petrus en Groningse ondernemer Ben Woldring zagen in dit idee de meeste potentie. Hij kreeg 5.000 euro voor beste ondernemersidee. De overige finalisten gingen niet met lege handen naar huis, ook zij ontvingen een geldprijs om een start te maken met hun bedrijfsidee. Ruim 300 jongeren kwamen naar Delfzijl om bij de finale van Booming Business aanwezig te zijn en voor een meet & greet met Kalvijn.

In de serie Booming Business op het YouTube-kanaal van Kalvijn ging hij op zoek naar het beste en meest potentiële idee uit deze regio. Uit meer dan 150 ingezonden ideeën werden zeven kandidaten geselecteerd waar vervolgens op de website van Kalvijn op gestemd kon worden. De vier ideeën met de meeste stemmen stonden zondag in de finale: vliegtuigfan Tom (16) uit Hoogezand ontwikkelt een online boekingssite, timmerman Jesse (15) uit Winsum maakt vlonders die niet zomaar wegzakken, Alex (18) uit Tripscompagnie maakt een doos die schoenen op voeten projecteert en de zusjes Larissa (17) en Henriëtte (15) uit Siddeburen willen een aardbevingen documentaire maken voor kinderen.

Niemand ging met lege handen naar huis. Jesse won tijdens de finale € 5.000, Tom € 3.000, de zusjes kregen € 1500 om hun droom werkelijkheid te maken en Alex ontving € 500. Alle finalisten krijgen begeleiding bij het uitvoeren van hun plan.

Ook de ruim 300 jongeren die aanwezig waren bij Booming Business konden na de finale hun idool Kalvijn ontmoeten en kregen een goed gevulde ondernemers goodie bag mee naar huis.

Samen met YouTuber Kalvijn organiseerde EBG het unieke pitchevent ‘Booming Business’ om jongeren uit het aardbevingsgebied uit te dagen om met een bedrijfsplan te komen.

Kelvin Boerma, alias Kalvijn (22), is opgegroeid in Meedhuizen. Hij is in een jaar tijd met zijn YouTube-kanaal gestegen van 480.000 abonnees naar ruim 850.000 abonnees. Op Instagram heeft hij inmiddels meer dan een half miljoen volgers. Hij is een echte ondernemer en werkt al 10 jaar samen met zijn compagnon Peter de Harder (Petrus), die opgroeide in Appingedam, waarmee hij zeer succesvolle formats heeft ontwikkeld, zoals de Challenges Cup. Hij is medeoprichter van de populaire VEED Awards, stimuleert nieuw talent (waaronder Senna Bellod), heeft een gigantische following die hij de ‘KALFAM’ noemt en steekt hen graag een hart onder de riem met de quote: ‘Doe eens gek, je bent al normaal genoeg’. Kelvin is eerder dit jaar door het publiek uitgeroepen tot ‘Beste Mannelijke YouTuber’.