Trio Eemsdeltacollege wint project Goud Grunn

DELFZIJL

Anouk Folkers, Mila Mulder en Mirte Folkersma van het Eemsdeltacollege in Delfzijl hebben met hun toekomstmaquette het project Goud Grunn gewonnen.

Ze kregen in Groningen een cheque ter waarde van 750 euro, te besteden aan een uitje met de klas. De jury bestond uit gedeputeerde Eelco Eikenaar, burgemeester Marijke van Beek van Eemsmond, burgemeester Anno Wietze Hiemstra van de gemeente Appingedam, bewoner aardbevingsgebied Drewes Wildeman uit ‘t Zandt en promovenda RUG Babet LeKander.

Anouk, Mila en Mirte maakten een maquette met daarop het huis en park van de toekomst. Volgens de jury is daarbij goed nagedacht over het behouden van het goede van nu, het zorgen van voorzieningen voor iedereen en duurzaamheid.

In totaal waren 7 werkstukken genomineerd, waaronder een aardbevingsapp en een geleidestok voor slechtzienden met navigatie en aardbevingsapp.

De prijsuitreiking werd gehouden bij Building, met onder andere een optreden van de band ‘Wat Aans’. Ook NCG Hans Alders kwam een kijkje nemen en sprak lovend over de inzet van de scholieren en hun creatieve ideeën.

Het Hogeland College in Uithuizen en Eemsdeltacollege in Delfzijl deden de afgelopen maanden mee aan Goud Grunn. EPI-kenniscentrum coördineert dit (gratis) project op middelbare scholen in het aardbevingsgebied in Groningen. Hiermee worden leerlingen uitgedaagd om over hun dorp van de toekomst na te denken.

“Hoe wil ik dat mijn dorp of stad eruit ziet over tien tot twintig jaar?” Die vraag stond centraal voor de leerlingen. Doel van het project is scholieren na te laten denken over hun leefomgeving in het aardbevingsgebied; hun toekomstbeeld van het gebied en gewenste ontwikkelingen en de mogelijkheden en beperkingen van zaken als duurzame energie en krimp.

De scholieren kregen tijdens diverse (gast)lessen informatie over de Groninger aardbevingen en alles wat daarmee samenhangt en ze gingen op excursie. Dat werd onder meer verzorgd door de Vereniging Groninger Dorpen, BuildinG, CMO STAMM en EPI-kenniscentrum. Daarna gingen de leerlingen aan de slag met de uitwerking van de centrale vraag. Dit kon in de vorm van een maquette, tekening of filmpje. .