Werkstukken over leven in aardbevingsgebied

UITHUIZEN

In het gemeentehuis in Uithuizen zijn vanaf vrijdag 23 februari de werkstukken over leven in het aardbevingsgebied te zien.

Ze zijn gemaakt door tweedejaars vmbo-tl leerlingen van Het Hogeland College te zien. De afgelopen weken hebben ze hun ideeën over en wensen voor leven in het Groningse aardbevingsgebied uitgewerkt, in het kader van het project Goud Grunn.

EPI-kenniscentrum coördineert dit project op een aantal middelbare scholen in het aardbevingsgebied in Groningen. In samenwerking met Vereniging Groninger Dorpen, BuildinG en CMO STAMM worden leerlingen uitgedaagd om over hun dorp van de toekomst na te denken.

“Hoe wil ik dat mijn dorp of stad eruit ziet over tien tot twintig jaar?” Met die vraag houden vmbo-leerlingen van in totaal drie klassen van Het Hogeland College in Uithuizen en (later dit voorjaar) Eemsdeltacollege in Delfzijl zich dit schooljaar bezig. Het is de bedoeling dat volgend schooljaar meer klassen van verschillende scholen in het aardbevingsgebied aansluiten.

Per klas worden groepjes gevormd waarin de leerlingen aan de slag gaan met de uitwerking van de prijsvraag. Dit kan in de vorm van een maquette, tekening of filmpje. Ze kiezen één of een combinatie van deze thema’s: voorzieningen; zorg; duurzaam wonen en bouwen; herbestemming leegstaande gebouwen; woonomgeving en groen.

De scholieren op Het Hogeland College zijn nu klaar met dit project en kwamen met leuke ideeën: een ambulance-drone, een zelfvoorzienend dorp, biogasfabriek en duurzame en aardbevingsbestendige huizen. Burgemeester Marijke van Beek van de gemeente Eemsmond is zo blij met de werkstukken dat ze ruimte biedt voor een expositie in het gemeentehuis in Uithuizen tot vrijdag 30 maart. “Het is mooi dat de jongeren vooral naar de kansen voor de toekomst kijken en niet alleen nadenken over de zorgen die wonen in aardbevingsgebied met zich meebrengen,” aldus Van Beek.

Van de werkstukken zijn er 3 genomineerd voor de prijsvraag, waarvan de winnaar op 24 mei bekend wordt gemaakt. De ideeën van de jongeren worden zoveel mogelijk gedeeld met bestuurders, zodat zij die kunnen meenemen in hun plannen.


Auteur

Redacteur