Tegenpolen blikvangers op drukbezochte show ZZ Races

't Zandt

‘T ZANDT In het dorpshuis van 't Zandt was het zaterdag een drukte van belang voor de opwarmshow van de ZZ Races op zaterdag 16 juni worden verreden.

De kleine 500 liefhebbers van oude racemotoren konden hun hart ophalen. Motoren van  merken als Nortn, Triumph, BSA en Ducati konden van wel heel dichtbij worden bekeken. En in het midden van de zaal trokken twee tegenpolen als blikvangers de aandacht. De ene, een compleet nieuwe ABSAF racer, is geheel volgens de traditie gebouwd in de Appingedammer BSA Fabriek, die tegenwoordig in Nieuwolda staat. Likkebaardend drentelden kenners en belangstellenden eromheen. Veel beter kan een motor uit de jaren '60 en '70  niet worden. Even verderop trok een heel moderne machine overigens bijna net zoveel aandacht, de kampioensmachine van het Nova Electric Racing team van de Technische Universiteit Delft. De aanwezigheid van deze MotoE was bijna als vloeken in de kerk. Velen keken door het gebrek aan 'racegeluid' van deze machine heen. De interesse in de technische capaciteiten won het van de - vaak gespeelde - weerzin.  Zo'n motor, zonder cilinders, kan ook echt wel wat, al heeft hij maar een actieradius van 50 kilometer.  De lithium batterijen leveren omgerekend 190 pk, goed voor een topsnelheid van 220 kilometer. En dat bij 500 Nm op het achterwiel, als het u wat zegt. Naast de motoren werden foto's en video's getoond uit de voorgaande edities, terwijl de verkoop van caps, T-shirts en sweatshirts al flink op gang kwam. De ZZ-races tussen 't Zandt en Zeerijp hebben aan het begin van de zomer plaats op het langste stratencircuit van Nederland, ook wel bekend als het ‘Eiland Man in het klein’. De races vallen onder auspiciën van de Historische Motorsport Vereniging (HMV). Naast de gebruikelijke klasses, zet de Stichting ZZ Races dit jaar op veler verzoek, als extraatje, een Jaren-70 klasse op de baan. Hiervoor kunnen de rijders zich nog opgeven. Om mee te kunnen doen dient te worden voldaan aan de volgende voorwaarden: bouwjaar van 1970 tot 1980; cilinderinhoud tussen 250 en 750 cc; raceverleden van rijder of motor is een hele grote pré. Alle merken zijn welkom.  

Auteur

Bram Noordhuis