Rondvaarten door de Eemshaven

EEMSHAVEN

De AG EMS Borkumlijn biedt zaterdag voor het eerst de mogelijkheid om de Eemshaven vanaf het water te ontdekken.

De MS Wappen von Borkum maakt de eerste verkenningstocht langs de vele energieproducenten. De tocht begint om 10:30 uur bij het station van Borkum; het schip verlaat vervolgens de haven en legt rond 12:00 uur aan bij de terminal van AG EMS in de Eemshaven. Om 12:15 uur begint dan de anderhalf uur lange rondvaart door de haven.

De volgende rondvaarten vanuit Borkum en vanaf de terminal van de Borkumlijn vinden plaats op: 29 mei, 12 en 26 juni, 10 en 24 juli en 21 augustus.

Tijdens de rondvaart vertelt een presentator die bekend is met het gebied in twee talen over de verschillende onderdelen en bouwwerken in het havengebied. Het besluit om de Eemshaven te ontwikkelen werd in 1968 genomen. Op dat moment had men het onderwerp energie al in het vizier, want de haven moest vooral voor petrochemische installaties gebruikt gaan worden. Om economische redenen werd begin jaren zeventig echter besloten de haven in plaats daarvan als overslag- en distributiehaven te ontwikkelen. In 1976 vestigde AG EMS zich als eerste bedrijf met een vestiging voor recreatief verkeer langs het Doekegatkanaal. Inmiddels is er een derde vestiging met terminal in de Beatrixhaven.

De route van de rondvaartboot loopt langs de meest diverse bedrijven en firma’s die hier nu zijn gevestigd. Dat zijn vooral bedrijven die binnen de energiesector actief zijn, maar er is ook een dataverwerkingcentrum - met Google als één van de grootste klanten - evenals een modern recyclingbedrijf. Vanuit de Eemshaven wordt het offshoreproject Alpha Ventus bediend. Er is eveneens een offshoretestgebied aanwezig. Tijdens de rondvaart krijgen de passagiers weetjes over de verschillende schepen, bouwwerken en andere interessante onderwerpen te horen.

Voor wat betreft logistiek en energie vormt de Eemshaven een raakvlak tussen land en zee. Het is de enige plaats in Noord-Nederland waar schepen met een diepgang van 9 tot 14 meter en een lading van 10.000 tot 40.000 ton kunnen worden geladen en gelost.

De verschillende havenbekkens werden vernoemd naar de Nederlandse koninginnen Emma, Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Het jongste deel van de haven werd pas in 2008 samen met de AG EMS-Borkumlijn- terminal in gebruik genomen en wordt nu al uitgebreid omdat vooral de vraag vanuit de offshore sector toeneemt.

Meer informatie: www.borkumlijn.nl en bij de Borkumer Kleinbahn.


Auteur

Redacteur