Vloot DelfSail compleet met Engelse Kaskelot

Delfzijl

DelfSail heeft haar vloot met Tall Ships compleet. Het laatst toegevoegde schip is de driemasterbark de Kaskelot: één van de laatste nog varende houten schepen in dienst. 

De Engelse schone heeft meerdere malen gefigureerd in diverse televisie series en is de trots van Square Sail uit Charleston. De Kaskelot complementeert de reeks van unieke schepen die dit jaar DelfSail aandoen. DelfSail presenteert hiermee een prachtige internationale vloot waar bezoekers een mix van replica’s en Tall Ships kunnen bewonderen. Dit jaar zijn er een aantal schepen die nog niet eerder tijdens DelfSail te zien waren. Bijvoorbeeld de Portugese Santa Maria Manuela, de volledig met de hand gebouwde Spaanse Atyla uit 1974 en de Poolse Kapitan Borchardt. Dit laatste schip werd in 1917 in Nederland gebouwd als vrachtschip.   Ook zijn er een aantal bijzondere replica’s te bewonderen tijdens DelfSail. Waaronder de Earl of Pembroke en de ontdekkingsreiziger Nao Victoria. De driemastbark Earl of Pembroke heeft in een aantal bekende film- en televisieproducties gefigureerd, zoals Cloud Atlas en Alice in Wonderland. De 16 -eeuwse Nao Victoria was de enige van vijf schepen die behouden terugkeerde in Spanje, nadat zij tussen 1519 en 1522 een reis rond de wereld maakte. Ze was het eerste schip die dit ooit realiseerde. Beide schepen zijn voor het eerst te zien tijdens DelfSail.

Oude bekenden

Daarnaast zijn er een aantal bekenden die de haven aan zullen doen tijdens DelfSail. Bijvoorbeeld de Nederlandse Oosterschelde, die in 2014 een reis rond de wereld voltooide, het indrukwekkende Noorse vrachtschip de Christian Radich en de Noorse Statsraad Lehmkuhl.  Ook de bekende Russische Kruzenshtern komt naar DelfSail! Met haar lengte van maar liefst 114,5 meter is zij het grootste schip dat straks op DelfSail te bewonderen is. Haar bezoek mag bijzonder heten want dit Russische Tall Ship is het op een na grootste traditionele zeilschip ter wereld dat nog vaart.

Kaskelot

De Kaskelot werd in 1948 gebouwd in Denemarken in opdracht van de Royal Greenland Trading Company om de plaatsen in Oost Groenland te voorzien van goederen. Later werd zij gebruikt voor de visserij op de Faeröer eilanden. In 1981 werd zij gekocht door Square Sail die haar na renovatie omdoopte tot hun vlaggenschip. Samen met onder andere de Earl of Pembroke, welke dezelfde eigenaar heeft en ook naar DelfSail komt, wordt zij ingezet als opleidingsschip en doet ze regelmatig nautische evenementen aan. Het schip heeft een lengte van 47 meter en heeft een volledig houten constructie.    

Auteur

Bram Noordhuis