Goed Dalton-rapport voor Abt Emoschool

Westeremden

De Abt Emoschool scoort goed als Dalton-school. De Nederlandse Dalton Vereniging heeft de Dalton-licentie met vijf jaar verlengd.

“Jullie hebben een school om trots op te zijn,” zegt voorzitter Heleen Achterop van de onderzoekscommissie van de Dalton Vereniging. De Abt Emoschool is sinds 2011 een Dalton-school en is onderdeel van de Netwerkschool Loppersum Oost van schoolstichting Marenland. Daltononderwijs is een onderwijssoort waarbij de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid. Volgens de Dalton-onderzoekers kenmerkt de Abt Emoschool zich door een “heel warm pedagogisch klimaat. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid op het gebied van Dalton. Het is een evenwichtig, zelfstandig functionerend team met prima samenwerking tussen de collega’s.   De kinderen op de Abt Emo gedijen goed onder Dalton-systeem, vindt de Dalton-commissie. “Dalton maakt dat jullie onderwijs bijzonder effectief is voor jullie leerlingen. De kinderen gaan heel efficiënt met hun tijd om. De kinderen kunnen fantastisch zelfstandig werken en goed omgaan met uitgestelde aandacht. Het onderwijs is door een efficiënte inrichting van tijd, ruimte en middelen doelmatig.” Dalton-coördinator Yvonne Veldman, leerkacht van de bovenbouw, krijgt speciaal een compliment. “Yvonne is een bijzonder betrokken, opgeleide, Dalton-coördinator.” Een kleine school heeft zo z’n voordelen, valt uit het rapport over de Abt Emoschool met 34 leerlingen te lezen. “De leerlingen van de combinatiegroepen zitten door elkaar, waardoor de samenwerking wordt bevorderd en groepsoverstijgend is."    

Auteur

Bram Noordhuis