Filmschip Earl of Pembroke naar DelfSail

Delfzijl

  DelfSail heeft opnieuw twee prachtige schepen vastgelegd. Het gaat om de Britse filmster Earl of Pembroke en een replica van de Spaanse ontdekkingsreiziger Nao Victoria.

De schepen zullen voor het eerst in de geschiedenis tijdens DelfSail te bezichtigen zijn. De driemastbark Earl of Pembroke heeft in een aantal bekende film- en televisieproducties gefigureerd, zoals Cloud Atlas en Alice in Wonderland. De 16-eeuwse Nao Victoria was de enige van vijf schepen die behouden terugkeerde in Spanje, nadat zij tussen 1519 en 1522 een reis rond de wereld maakte. Ze was het eerste schip die dit ooit realiseerde. DelfSail wist eerder al de Santa Maria Manuela, de Halve Maen, de Dar Młodzieży, Statenjacht de Utrecht, de Christian Radich, de Thalassa, de Gulden Leeuw, de Mir, de Wylde Swan, de Atyla, de Kapitan Borchardt, en Statsraad Lehmkuhl te contracteren. DelfSail is het grootste evenement van Noord-Nederland dit jaar. Van 29 juni tot en met 3 juli kunnen bezoekers genieten van de grootste zeilschepen ter wereld en honderden historische vaartuigen.

Earl of Pembroke

De Earl of Pembroke is een 44 meter lange driemastbark en heeft als thuishaven Bristol. Ze is herbouwd in de traditie van oude Engelse zeeschepen. In 1945 bouwde architect en schipbouwer Albert Svenson de toenmalige Orion in het Zweedse Pukavik. Ze bleek een van de laatste zeilschepen te zijn dat hout verscheepte op de Baltische zee. In 1979 ging de Orion met pensioen. In 1994 werd het schip gerenoveerd en werd ze omgedoopt tot de Earl of Pembroke. Het schip dankt haar naam aan haar gelijkenis met het schip de ‘Endeavour’ (voormalig ‘Earl of Pembroke’, het schip waarmee Captain Cook naar Australië reisde. Na de renovatie werd het schip een ware filmster.

Nao Victoria

De replica de Noa Victoria is een Spaans galjoen. Het schip is 26 meter lang en heeft een diepgang van 3,2 meter. De Noa Victoria heeft een belangrijk bijdrage geleverd aan de wereldgeschiedenis. De ontdekkingsreis van de Nao Victoria startte in Spanje waar de schepen langs de Afrikaanse kust voeren en vervolgens de Atlantische oceaan overstaken. Voor de kust van Zuid-Amerika verging het eerste schip van de vloot, Santiago, door een plotselinge storm. Het tweede schip San Antonio koos ervoor om vroegtijdig terug te keren naar Spanje. In 1521 slaagden de laatste drie schepen erin de Filipijnen te bereiken. Echter, in dit gebied overleden vele matrozen en was men noodgedwongen zonder het schip Conception koers te zetten richting Indonesië. Hier werden overgebleven schepen Trinidad en Nao Victoria volgeladen met specerijen en voeren ze terug naar Spanje. Helaas viel ook de Trinidad uit vanwege een technisch mankement. Het enige overgebleven schip, Nao Victoria, zette koers richting de thuishaven door de Indische Oceaan over te steken. Het schip vaart uiteindelijk op 8 september 1522 het Spaanse Sevilla binnen. Tijdens de reis van ruim 32.000 mijl zijn er vele nieuwe landen ontdekt, kustlijnen in kaart gebracht en onbekende gebieden ontgonnen. Om deze Spaanse ontdekkingen te vieren en om de historische scheepsbouw in ere te houden, werd in 1992 een bijna identieke replica van de Nao Victoria gebouwd. Natuurlijk houdt de Nao Victoria open schip tijdens DelfSail 2016. Zo kunnen bezoekers met eigen ogen kunnen ervaren hoe deze eerste wereldreizigers rond de wereld voeren.    

Auteur

Bram Noordhuis