Lady Bird bij Filmhuis Winsum

Winsum - De film Lady Bird is vrijdag 1 maart te zien bij Filmhuis Winsum. Aanvang 20.30 uur. Entree is 6,50 euro. Reserveren kan via filmhuiswinsum@gmail.com

Film

Lady Bird is een grappige maar ook ontroerende coming of age film vol originele dialogen en onverwachte wendingen. Soaorise Ronan (Atonement, Grand Budapest Hotel, Mary Queen of Scots) overtuigt in de rol van de anarchistische tiener Christine, of "Lady Bird" zoals ze zichzelf in een eigenwijze bui heeft genoemd.

Christine is brutaal, haalt slechte cijfers en maakt ruzie. Maar achter die onmogelijke pose schuilt de diepe wens los te breken uit het spreekwoordelijk saaie Sacramento. (De reputatie van Sacramento als saaiste streek van California heeft vermoedelijk iets te maken met het bekende liedje Sacramento van Middle of the road, dat overigens niet in de film voorkomt.)

Als Christine over Yale University begint, schiet haar decaan in de lach: 'Jij naar Yale? Dat kan je wel vergeten!' De decaan is slechts een van de vele obstakels die Christine moet overwinnen om uiteindelijk volwassener uit de strijd te komen. Op zich is dit een bekende formule, maar Lady Bird onderscheidt zich op een aantal punten van een doorsnee coming of age drama.

Meteen al in de openingsscène wordt de kijker verrast. Christine zit naast haar moeder in de auto en uit haar wens weg te willen naar de Oostkust 'waar tenminste cultuur is'. Maar haar moeder schampert dat ze niet verder zal komen dan beroepsonderwijs en de jeugdgevangenis. Daarop laat Christine zich spontaan uit de auto vallen... In een volgend shot zit ze met haar arm in het gips.

Soarise Ronan zet met haar bleke stoïcijnse uitstraling een memorabele rol neer. Toch is Laurie Metcalf in de rol van Marion, de moeder van Christine, zo mogelijk, nog interessanter. Marion is -zoals ze een keer wordt getypeerd in de film 'warm and also kind of scarry'. Ze is inderdaad niet altijd sympathiek, zelfs wreed tegenover haar dochter, maar haar pijn is voelbaar. Het coming of age verhaal van haar dochter is haar onthechtingsverhaal. Deze tweede verhaallijn geeft de film nodige diepgang die in veel films binnen dit genre nog wel eens ontbreekt.