Wens in vervulling met Blad

KANTENS - Fred Reiffers begon een jaar geleden met de uitgave van Blad. Met het uitbrengen van het glossy magazine in de gemeentes Het Hogeland, Groningen en de DAL-gemeenten ging een langgekoesterde wens in vervulling.

Blad is een tweemaandelijks tijdschrift waarin diverse onderwerpen zoals cultuur, eten en drinken, historie, sport, wonen en taal aan bod komen. „Ongeveer twintig personen werken er aan mee, voornamelijk schrijvers en fotografen.” Zelf schrijft hij het voorwoord, maakt een groot deel van de foto’s, doet de vormgeving en is de uitgever. Samen met zijn vrouw Janny doet Reiffers de administratie en zorgt hij voor de acquisitie en verspreiding.

Kontakt

Het idee voor Blad was er al lang. „Ik heb voor een uitgever gewerkt op Borkum. Daar zag ik regelmatig het tijdschrift Ostfriesland, dit gaat over alles wat in die regio gebeurd. Ik vond dat ontzettend mooi en het leek me prachtig om zoiets ook voor ons gebied te maken.” In 1991 begon hij met Buurproat, een krant die uitkwam in de gemeente Ten Boer. In 1996 nam hij de krant Kontakt over, die in de gemeente Loppersum uitkwam. In 1999 werden de titels gecombineerd tot BuurContact. Halverwege 2017 heeft hij de krant van de hand gedaan.

Gewoon doen

Reiffers had al eerder het idee voor een magazine, maar de reacties waren: ‘Waar wil je over schrijven dan, hier is niets en gebeurt niets.’ Dan dacht hij, kijk eens om je heen, er is hier zoveel wat de moeite waard is om over te schrijven. Na vijfentwintig jaar in Ten Boer, is hij in 2014 met zijn bedrijf Blue Mule naar zijn woning in Kantens verhuisd. In 2017 kwam het idee terug, waarop zijn vrouw zei: ‘als je dit zo graag wilt, begin er dan mee en doe het gewoon.’

Eind 2017 heeft hij eerst twee proefexemplaren uitgegeven onder de abonnees van BuurContact waar hij mee wilde stoppen. Zo is Blad de opvolger geworden van de abonnementskrant BuurContact. „Ik kijk heel positief terug op het eerste jaar van het magazine. De ontwikkeling zoals die gegaan is had ik wel gehoopt, maar niet verwacht. We hebben in een jaar tijd een kwaliteitsblad van niveau gerealiseerd dat zeer betaalbaar is.”

Groeien

In het begin bestond Blad uit 44 pagina’s, nu 60. „Blad is gebonden met een rug, waar het eerst nietjes had. We groeien nog steeds en het streven is om het tijdschrift nog dikker te maken, daar is echter nog wat meer tijd voor nodig. We hebben tekstschrijvers die allemaal journalist zijn of al een boek hebben uitgegeven en goede fotografen. Het is ook belangrijk dat er onderling een goede sfeer is, dit kan het product alleen maar ten goede komen.”

Blad heeft eigenlijk om twee redenen die naam gekregen. „We wilden een korte titel die goed bekt en we zeggen natuurlijk vaak ook ‘blad’ in Groningen als gevraagd wordt of iemand de krant of het tijdschrift gezien of gelezen heeft.”

Het gaat bij Blad om de verhalen. „We willen laten zien hoe mooi het hier is. Dat er naast de aardbevingen ook mooie dingen gebeuren. Groningers zijn trots, maar stralen het niet uit. We willen door het magazine Groningers trotser maken op hun eigen gebied en daarvoor moet je het gebied eerst beter leren kennen, want onbekend maak onbemind. We willen dus met name uitstralen hoe mooi het hier is.”

Herkenbaarheid

Herkenbaarheid is een ander punt. „Er staan vaak wel mensen in waar de lezers van gehoord hebben of die ze zelf gekend hebben. Dat komt ook omdat we het zo dichtbij houden, namelijk Het Hogeland, Groningen en de DAL-gemeenten.” Qua onderwerpen heeft Reiffers ook genoeg plannen. „Je ziet en hoort wel eens wat, we krijgen veel mail binnen. Dat schrijf ik dan op mijn lijstje. Als ik kijk zijn er punten genoeg waar ik aandacht aan wil besteden. Er moet ook voor iedereen wat wils instaan. Wat dat betreft zijn er nog ideeën zat.”

Cindy Houwen