Zitting Raad van State over bestemmingsplan ‘Kortsluiting’ Winsum

WINSUM Vandaag buigt De Raad van State buigt zich vandaag (woensdag 23 september) over het bestemmingsplan ‘Kortsluiting’. Het plan moet een nieuwe weg noordwestelijk van Winsum mogelijk maken. Door de uitspraak van de Raad van State komt er een einde aan een jarenlange discussie over de locatie voor deze nieuwe weg.

Het centrum van Winsum wordt doorkruist door een voormalige provinciale weg. De leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het centrum van Winsum staan onder druk door de grote stroom auto’s, vrachtauto’s en landbouwverkeer die gebruik maakt van deze weg.

Gemeente Het Hogeland wil daarom een verbinding aanleggen tussen de Onderdendamsterweg en de N361. Doorgaand verkeer door het centrum wordt daarmee vermeden. Verantwoordelijk wethouder Eltjo Dijkhuis: „Het is voor de inwoners van Winsum absoluut noodzakelijk om iets te doen aan de huidige situatie in het centrum. Het is er te druk en dat leidt tot onveilige situaties. In 2016 zijn de voormalige gemeente Winsum en de provincie Groningen overeengekomen dat deze verbindingsweg er moet komen. De voorbereiding heeft enkele jaren geduurd, ik hoop dat we nu snel aan de slag kunnen. Het centrum van Winsum wordt daarmee leefbaarder en veiliger. Die wens wordt overigens gedeeld door veel inwoners. Dat bleek bijvoorbeeld uit het grote aantal positieve reacties dat de gemeente ontving. Veel Winsumers zijn vóór de aanleg van de weg.”

In december 2019 stelde de gemeenteraad van Het Hogeland het bestemmingsplan voor deze verbinding vast. Enkele omwonenden gingen daartegen in beroep. Zij betwisten de gekozen route en vinden het niet wenselijk dat er een extra aansluiting komt op de N361. De verbinding moet volgens hen aansluiten op de noordelijker gelegen rotonde bij Ranum.

Vandaag krijgen de gemeente en de bezwaarmakers de gelegenheid om hun standpunt toe te lichten bij de Raad van State. De Raad van State doet waarschijnlijk binnen zes weken uitspraak.

Als de Raad van State de bezwaren verwerpt, kan gestart worden met de aanleg van de weg. Projectleider Anita Hazenberg: „Wij zijn er klaar voor. Zodra we groen licht krijgen, kan onze aannemer aan de slag. Wij leggen eerst de weg aan, en vervolgens bouwt ProRail een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Eemshaven. De nieuwe weg kan dan naar verwachting in het voorjaar van 2023 open voor het verkeer.”