Raad van State buigt zich over plan voor nieuwe weg in Winsum. Omwonenden zijn tegen deze 'kortsluiting'

De Raad van State buigt zich woensdag over het bestemmingsplan ‘De Kortsluiting’ van de gemeente Het Hogeland. Hiermee komt een einde aan een jarenlange discussie over de locatie voor een nieuwe weg.

Het bestemmingsplan voorziet in de aanleg van een weg tussen de N361 en de Onderdendamsterweg (N996): ‘de kortsluiting’. Deze weg moet de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het centrum van Winsum ten goede komen. Die staat namelijk onder grote druk door de vele auto’s, vrachtauto’s en landbouwvoertuigen die de voormalige provinciale weg door dat centrum doorkruisen.

‘In 2016 zijn de voormalige gemeente Winsum en de provincie Groningen overeengekomen dat deze verbindingsweg er moet komen’, licht verantwoordelijk wethouder Eltjo Dijkhuis in een persbericht toe. ‘De voorbereiding heeft enkele jaren geduurd, ik hoop dat we nu snel aan de slag kunnen.’

Omwonenden in beroep

Dijkhuis stelt dat veel inwoners vóór de aanleg van de weg zijn. Toch gingen omwonenden na de vaststelling van het bestemmingsplan in december 2019 in beroep tegen het plan. Zij betwisten de gekozen route en vinden het niet wenselijk dat er een extra aansluiting komt op de N361.

De verbinding moet volgens hen aansluiten op de noordelijker gelegen rotonde bij Ranum.

Raad van State

De gemeente en de bezwaarmakers krijgen woensdag de gelegenheid om hun standpunt toe te lichten bij de Raad van State. Het adviesorgaan doet waarschijnlijk binnen zes weken uitspraak.

Wanneer de Raad van State de bezwaren verwerpt, kan gestart worden met de aanleg van de weg.

‘Wij zijn er klaar voor. Zodra we groen licht krijgen, kan onze aannemer aan de slag’, stelt projectleider Anita Hazenberg. ‘Wij leggen eerst de weg aan, en vervolgens bouwt ProRail een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Eemshaven. De nieuwe weg kan dan naar verwachting in het voorjaar van 2023 open voor het verkeer.’