Klanten hoeven niet opnieuw te wennen in totaal vernieuwde Albert Heijn Appingedam

APPINGEDAM In de Albert Heijn in Appingedam is vandaag tijdens de heropening een drukte van belang te verwachten. De supermarkt is twee weken gesloten geweest in verband met een rigoureuze verbouwing. Alles is vernieuwd en sommige afdelingen zijn veel ruimer van opzet geworden.

Ondanks het gegeven dat van de bestaande supermarkt slechts één partij diepvrieskasten opnieuw gebruikt is, zullen de mensen zich er snel weer op hun gemak voelen, verwacht eigenaar Erik Banus. „Ik denk dat de klanten niet eens zo heel erg moeten wennen. De indeling is in grote lijnen gelijk gebleven. We hebben de winkel als het ware geoptimaliseerd. Sommige afdelingen verdienden het om groter te worden, zoals de versafdeling, en andere zijn kleiner geworden omdat het niet meer zinvol was om ze op een bepaalde grootte te houden. Noem het een efficiencyslag.”

Banus is trots op de nieuwe entree van de supermarkt. „Via de ingang kun je nu rechtdoor naar de veel grotere ruimte van de versafdeling. Dat is heel anders binnenkomen. Klanten hebben daar veel meer ruimte om zich heen om te winkelen. De broodafdeling is ook groter geworden.”

Op drie manieren betalen

De opmerkelijkste verandering is misschien wel de manier van betalen. Dat kan nu op drie manieren: via de vertrouwde kassa, het zelf scannend door de winkel heen en de scan and go achteraf. „We gaan terug van acht naar vier kassa’s, de mogelijkheid om tijdens het winkelen de producten zelf te scannen is gebleven. Dat wordt steeds populairder. Maar ik heb echt veel verwachtingen van scan and go. Dat systeem wordt landelijk ook steeds meer omarmd. Het wordt er veel makkelijker van. Vooral als je maar een paar boodschappen hebt. Je hoeft dan niet in de rij en kunt bijvoorbeeld een broodje tussen de middag even scannen en weer gaan. Om daar een succes van te maken plaatsen we direct vijftien zuilen om te betalen via scan and go.”

Rondreizend circus

De afgelopen twee weken was het één en al bedrijvigheid in en om de supermarkt op het Overdiep. Dagelijks waren tussen de 60 en 80 mensen in de weer om de supermarkt in recordtijd weer open te krijgen. Tijdens een rondleiding laat Banus zien hoe dat in zijn werk gaat. „Het is inderdaad een geoliede machine. Elke groep heeft een bepaalde taak die ze op een bepaalde dag moeten uitvoeren. Ze gaan ook niet eerder weg voordat dat bepaalde stuk werk gereed is. Deze ploeg is net een soort rondreizend circus dat overal in het land deze werkzaamheden uitvoert. Ze hebben allemaal toegewerkt naar donderdag.”

Op donderdag en vrijdag stonden er 27 vrachtwagens met materialen gepland om de afdeling houdbaar in te richten. „Onze Albert Heijn stond als het ware al klaar in Utrecht. Daar is die supermarkt helemaal gebouwd. Ieder stukje is handmatig in elkaar gezet. In de winkel in Appingedam stond de vloer vol met markeringen in de vorm van gele stickers. In twee dagen tijd is dat allemaal opgebouwd. Zaterdag konden we beginnen met vullen van de vakken.”

Op donderdagmorgen is het één en al hectiek in de winkel. Banus verontschuldigt zich bijna voor zijn aanwezigheid. „Aan het begin van het project heb ik de sleutels moeten inleveren. De uitvoerder is de verantwoordelijke man. Hij is het aanspreekpunt en regelt alles.” Banus liet natuurlijk wel af en toe zijn gezicht zien. Dat bleek ook best nuttig. Zo kon er op details worden bijgestuurd.

Elektronische prijskaartjes

En details zijn belangrijk in zijn winkel. Naast nieuwe vloeren, nieuwe plafonds, nieuwe koelingen zonder milieuvervuilende koelmiddelen, nieuwe wanden en nieuwe energiezuinige LED-verlichting blijken ook de nieuwe prijskaartjes een interessante noviteit. Die zijn elektronisch. „Vroeger was iemand een dag in de week bezig om alle papieren prijskaartjes aan te passen. Nu wordt dat centraal geregeld. Ze kunnen de prijs vanaf het hoofdkantoor in Zaandam met één druk op de knop veranderen. Dat scheelt niet alleen een hoop tijd, ze zijn tevens gekoppeld aan het inkoop- en bestelsysteem. Zo wordt de voorraad goed beheerd. Bovendien loop je zo ook veel minder kans op prijsfouten.”

Gall en Gall en Etos vernieuwd

Niet alleen de Albert Heijn, die in januari op dit adres tien jaar bestaat, heeft een metamorfose ondergaan. Ook de onder hetzelfde dak gevestigde Gall en Gall en drogisterij Etos zijn helemaal vernieuwd. De drankenwinkel heeft onder andere een hele andere presentatie, met veel meer liggende flessen. Naast de kassa staat nu ook een scan and go-zuil.

Bij de Etos veranderde veel meer. De drogisterij is naar voren getrokken en heeft de voorgevel nu naast die van de Gall en Gall. Daar zijn twee scan and go-zuilen gerealiseerd. Eén kassa is gebleven. „De Etos heeft ook een nieuw concept in kleur en beleving gekregen,” legt Banus uit. De winkel is nu ook veel toegankelijker. Je ziet de dames nu al bij binnenkomst. Het oogt allemaal veel vriendelijker.”

Bram Noordhuis