Het Hogeland bezorgt reisdocumenten

UITHUIZEN Hogelandsters kunnen er vanaf2 juli voor kiezen om hun (nieuwe) reisdocument of rijbewijs te laten bezorgen. Dit kan op een adres en moment naar keuze.

Het gaat eerst om een proef van een half jaar. Daarna wordt gekeken of deze service in een behoefte van inwoners voorziet en of deze nieuwe vorm van dienstverlening wordt voorgezet.

Normaal gesproken komen inwoners twee keer langs op één van de locaties van de gemeente om een nieuw document te regelen; voor het aanvragen én voor het afhalen. Vanaf 2 juni kunnen inwoners hun aangevraagde rijbewijs, identiteitskaart of paspoort laten bezorgen, thuis of op het werk. Dit geldt eveneens voor een gehandicapten-parkeerkaart.

Alternatieve vormen van dienstverlening

Burgemeester Henk Jan Bolding: „Deze extra service sluit aan op onze Hogelandster dienstverlening. Vanaf september zijn de openingstijden van de publieksbalies gewijzigd. We zijn gaan onderzoeken welke andere vormen van dienstverlening een alternatief kunnen bieden. Door het uitvoeren van een proef met het bezorgen van documenten, bekijken we of we hiermee tegemoet kunnen komen aan de wensen van onze inwoners. Door de coronacrisis is deze service voor inwoners wellicht een goede uitkomst.”

Gecertificeerd bedrijf

Bij het aanvragen van een document kunnen inwoners ervoor kiezen om gebruik te maken van deze service. De bezorging wordt verricht door een speciaal gecertificeerd bedrijf. Medewerkers van dit bedrijf zijn bevoegd om de identiteit van inwoners vast te mogen stellen. De kosten voor het bezorgen van een document -of meerdere documenten tegelijk op hetzelfde adres - bedragen € 5,--.

Op hethogeland.nl/bezorgen staat alle informatie over bezorging van documenten. Eind dit jaar wordt de extra service geëvalueerd en wordt een besluit genomen over de voortzetting.