Eerste vaart nieuwe catamarans richting Vlieland en Terschelling opnieuw uitgesteld. Rederij Doeksen bekijkt voortgang per maand

Januari, dat was de planning, maar toen liepen de nieuwe LNG-autoveerboten Willem Barentsz en Willem de Vlamingh van Rederij Doeksen waterschade op. April, was toen het plan. Maar ook die datum komt voor de catamarans te vroeg.

De beide schepen liepen waterschade op tijdens het transport van Vietnam naar Nederland. Voor de afbouw is meer tijd nodig dan gepland, dus is besloten de catamarans nog later in de vaart te nemen.

De Willem Barentsz zal als eerste afgemaakt worden, in mei. De Willem de Vlamingh volgt in juni.

Doeksen, de rederij die veerdiensten uitvoert tussen Harlingen en de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling, geeft aan dat de vertraging geen effect heeft op de vervoerscapaciteit. Op drukke dagen worden extra sneldienstafvaarten ingezet en vaart de Ms Midsland wat vaker dan gepland.

Schot in de zaak

Toch zit er schot in de zaak: het meubilair is geplaatst, de horecavoorzieningen zijn bijna af en het autodek ook. „Omdat we de kwaliteit van het werk vóór alles stellen en uiterste zorgvuldigheid in acht nemen, hebben we moeten besluiten de datum van 10 april los te laten”, zegt Doeksen-directeur Paul Melles over de vertraging.

,,Bovendien willen we voldoende ruimte in de planning houden voor het proefvaren en oefenen.”

De komende fase in het nieuwbouwproject betreft het voorbereiden voor het in werking stellen van de LNG-installaties en -motoren. Rederij Doeksen bekijkt nu per maand welke voortgang is geboekt en welke consequenties dit heeft voor de dienstregeling.