Mechanisatiebedrijf Niestijl 100 jaar

SIDDEBUREN - Mechanisatiebedrijf Niestijl in Siddeburen viert deze periode het 100-jarig bestaan. Naast het feestje dat zeker gevierd wordt, is het een mooie gelegenheid om terug maar vooral vooruit te kijken.

„Het is een bijzonder moment,” vindt directeur Johan Bolhuis. „Er zijn niet veel landbouwmechanisatiebedrijven en zeker niet veel die kunnen zeggen dat ze 100 jaar bestaan. Verder is de landbouw enorm veranderd. Dat is sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heel snel gegaan. Na de oorlog kwam er geld vrij vanuit het Marshallplan. Een van de onderdelen was het opnieuw organiseren van de landbouw. Vanaf toen is de mechanisatie enorm toegenomen. Tot aan die tijd werd gewerkt met paard en wagen. Sindsdien is de mechanisatie en het efficiënt en effectief werken steeds verder gegaan.”

Smederij

„Niestijl is begonnen als smederij. Door overnames en fusies is Niestijl groter geworden en heeft het een positie in de markt veroverd. In principe kunnen we alles maken, maar hebben ervoor gekozen ons te specialiseren in de merken Fendt, Massay, Ferguson, Valtra. We maken namelijk deel uit van de Mechan groep. Mechan Groep is importeur van de AGCO merken. Deze groep behoort tot de grootste landbouwmechanisatiebedrijven in de wereld. AGCO is importeur van de merken Fendt, Massey Ferguson, Valtra en Fella. In de landbouw zijn dit grote en toonaangevende merken.”

APK keuring tractor

„Omdat de bedrijfsactiviteiten veelzijdig zijn en de ontwikkelingen snel gaan, is het van belang om goed zichtbaar te zijn voor de klant. Zo komt bijvoorbeeld de verplichte APK keuring voor tractoren er aan. Daar zijn we als bedrijf al op ingespeeld en we hebben een remmentestbank en kennis al in huis. De activiteiten en de ontwikkelingen vragen na 100 jaar om een koerswijziging en een andere structuur.”

„Niestijl wordt verdeeld in de divisies landbouw, groentechniek, intern transport, grondverzet en verhuur. De divisies lopen in elkaar over, maar op deze manier kunnen we de klant in de toekomst gerichter bedienen en bereiken. Het is een manier om slimmer te gaan werken, om de klant totaal te ontzorgen. Onze ambitie is dan ook groot. We willen het beste bedrijf van het noorden worden.”

Driedaagse beurs

„Natuurlijk vieren we het 100 jarig bestaan,” vervolgt Bolhuis. „Dat doen we zonder al te veel poespas. Het moet een feest zijn dat past bij ons bedrijf en onze klanten. Verder houden we een driedaagse beurs van 28 tot en met 30 november waar onze leveranciers zich laten zien. Ook laten we daar de ontwikkelingen van vroeger naar nu zien. Onze nieuwe logo zal dan ook worden onthuld. Heel leuk en interessant voor iedereen.”

Mark Giesolf