Gestopte kaakchirurg berispt om wortelbehandeling aan verkeerde tand

Een kaakchirurg uit Winsum die voorheen werkte in het Ommelander Ziekenhuis Groningen is berispt door het medisch tuchtcollege omdat hij aan een verkeerde hoektand een wortelpuntbehandeling heeft gedaan.

Een patiënt werd in 2015 door zijn tandarts doorgestuurd naar de kaakchirurg in het ziekenhuis met ernstige pijn aan een hoektand. De tandarts had zelf al een wortelkanaalbehandeling aan die tand uitgevoerd.

De kaakchirurg maakte een röntgenfoto, zag aan welke tand de wortelkanaalbehandeling was gedaan, maar opereerde vervolgens de tand ernaast.

De patiënt hield pijn aan zijn hoektand en vroeg de kaakchirurg later of hij misschien de verkeerde tand had geopereerd. Dat ontkende de kaakchirurg. Later, in 2016, zei hij in een gesprek over de klacht dat de pijn volgens hem uit was gegaan van de andere hoektand, daarom had hij die geopereerd.

Geen reactie

De onafhankelijke klachtencommissie van het ziekenhuis concludeerde later dat de kaakchirurg inderdaad de verkeerde tand had geopereerd. De kaakchirurg reageerde daar alleen niet op.

Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Groningen rekent het de chirurg vooral zwaar aan dat hij ook later nooit op de klachten van zijn patiënt heeft gereageerd. Hij verscheen ook niet op de zittingen van het tuchtcollege. De aangetekende brief met uitnodiging heeft hij wel aangenomen op zijn huisadres in Winsum.

Advertentie

Vanwege de verkeerde operatie en het niet-reageren op de klachten heeft de kaakchirurg een berisping gekregen. Daarover is vorige week een advertentie in Dagblad van het Noorden verschenen, geplaatst door het BIG-register.

Sinds een wetswijziging eerder dit jaar worden berispingen van tuchtcolleges niet meer automatisch in een advertentie gemeld. Omdat de kaakchirurg nooit reageerde op de klachten heeft het tuchtcollege besloten dat er toch een advertentie geplaatst moet worden.