Mankement aan zwarte doos MSC Zoe: blijft toedracht onduidelijk?

De zwarte doos van het containerschip MSC Zoe, dat op nieuwjaarsdag 342 containers verloor boven de Waddeneilanden, vertoont mankementen. Het defect kwam aan het licht tijdens een controle door de Havendienst in Bremerhaven. Wordt het ooit duidelijk waarom de honderden containers van het schip vielen?

Het mankement aan de zogenoemde Voyage Data Recorder kan een belemmering vormen voor het onderzoek naar de toedracht van de ramp met het containerschip.

Dat blijkt uit het Duitse inspectierapport dat ZEMBLA in handen heeft. Daarin staat tevens dat de MSC Zoe rompschade had als gevolg van ‘een incident’.

Informatie van belang om toedracht ramp in kaart te brengen

Het systeem slaat gegevens op als de snelheid en diepgang van een schip, radiocontacten en de communicatie op de brug. Die informatie is van belang om de toedracht van de ramp in kaart te kunnen brengen.

Ook kunnen onderzoekers via deze data vaststellen wanneer de kapitein van de MSC Zoe doorkreeg dat zijn schip containers verloor en ook of hij dat tijdig meldde.

Onder meer uit een berekening van de Nederlandse Kustwacht blijkt dat de MSC Zoe al boven Terschelling honderden containers kwijtraakte, terwijl de kapitein pas uren later bij het Duitse Borkum een eerste melding deed.

In principe strafbaar

Edwin van der Pol, Hoofd Operaties van de Kustwacht, laat weten dat de kapitein in principe een strafbaar feit begaat als hij niet tijdig melding doet. Zeker als het om containers of hout gaat is het belangrijk ook de andere scheepvaart onmiddellijk te informeren in verband met de veiligheid.