Veer van Schotland naar Eemshaven omzeilt bij Brexit files in Dover

Er ligt een plan voor een fors opgetuigde veerdienst tussen het Schotse Rosyth en de Eemshaven om in het geval van een Brexit de files bij de douane in het Engelse Dover te omzeilen.

De veerdienst wordt opgezet door het Schotse TEC Farragon, dat in de Eemshaven gaat samenwerken met Sealane, een bedrijf dat gespecialiseerd in koel- en vriesopslag maar zich nu breder wil oriënteren. David Kellas, de directeur van TEC Farragon, bevestigt de plannen maar had vanochtend geen tijd om ze toe te lichten. Sealane wijst naar Kellas als zegsman in dit project.

‘Ik ben de eerste die aan boord gaat’

Havenbeheerder Groningen Seaports erkent een aanvraag binnen te hebben gekregen voor de veerdienst. Directeur Cas König: ,,We doen op dit moment simulaties om te kijken of we de veerboot nautisch veilig kunnen ontvangen. Pas daarna kunnen we verder praten.’’ Maar, zo voegt hij eraan toe: ,,Het zou fantastisch zijn als dit door kan gaan. Ik ben de eerste die aan boord gaat.’’

Over de grootte van de veerboot worden geen mededelingen gedaan, maar die is dus wel zo groot dat een simulatie nodig is. TEC Farragon zou schepen van Stena Line willen inhuren. Het gaat daarbij om schepen zoals die vanuit Hoek van Holland, IJmuiden en Europoort naar het Verenigd Koninkrijk afvaren. De eerste veerdienst was gepland voor 28 augustus, maar die datum is zeker niet haalbaar. Zelfs de nu geplande aanvangsdatum van eind oktober lijkt te ambitieus.

Chaos verwacht in Dover, Hull en Newcastle

Die datum hangt samen met de plannen van Groot-Brittannië voor een Brexit op 31 oktober. De kans wordt steeds groter dat de Britten zonder een overeenkomst de Europese Unie gaan verlaten, hetgeen betekent dat de douane aan de grenzen weer actief wordt. Omdat zowel Europa als Groot-Brittannië nog niet goed voorbereid zijn op zo’n situatie wordt een chaos verwacht in plaatsen als Dover, Hull en Newcastle omdat er aan veel formaliteiten moet worden voldaan.

De veerdienst tussen Rosyth (nabij Edinburgh) en Eemshaven moet op termijn een dagelijkse worden. De schepen vervoeren vracht(wagens) maar ook passagiers. De tocht tussen Eemshaven en Rosyth duurt ongeveer twintig uur.