Stimulans voor het Gronings: 30.000 euro voor onderwijsgame Van Old noar Jong

Het project is voortgekomen uit een vraag van Dorpsbelangen Zandeweer, Eppenhuizen en Doodstil over de mogelijkheden tot stimulering van het Gronings bij kinderen.

In samenwerking met Dorpsbelangen Zandeweer, Eppenhuizen en Doodstil is vervolgens het idee voor de onderwijsgame ontstaan. Dit met als doel basisschoolkinderen op een laagdrempelige en moderne manier in contact te brengen met het Gronings.

Kopstubber en bragel

Bewoners van Zandeweer, Eppenhuizen en Doodstil konden zelf aangeven welke woorden ze aan de volgende generatie wilden doorgeven en waarom.

Daarna schreef Kunny Luchtenberg korte Groningse verhaaltjes voor de populairste woorden; zoals ‘kopstubber’, en ‘bragel’. Deze verhaaltjes werden vervolgens voorgelezen door streektaalsprekers uit Zandeweer.

Zowel de geschreven als gesproken teksten worden gebruikt in de onderwijsgame.

Pilotversie

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de ontwikkeling van een eerste pilotversie van de onderwijsgame. Het luisterdeel van de applicatie – ontwikkeld door leerlingen Game Architecture & Design van het Alfa-college – is zo goed als gereed.

Met de bijdrage van Google kan de onderwijsgame naar verwachting volledig afgemaakt worden.

Het is de bedoeling de onderwijsgame in circa twintig plaatsen in de provincie Groningen aan te bieden.