Veerboot Borkum op LNG bij Niestern Sander

DELFZIJL - De veerboot MS Münsterland van de rederij Aktien-Gesellschaft EMS uit Emden wordt bij scheepswerf Koninklijke Niestern Sander in Delfzijlomgebouwd tot LNG-schip.

Het is het tweede schip in de Borkum-vloot dat wordt omgebouwd en AG Ems heeft er nog eentje.

Nieuw achterschip in het voren gebouwd

De rederij gaat opnieuw voor een innovatief concept dat ook al bij MS Ostfriesland werd toegepast: terwijl het schip nog in de vaart is, wordt op de werf al het nieuwe achterschip met de nieuwe installatie op vloeibaar gas gebouwd. Hierdoor blijft uitval van de veerdienst naar Borkum tot een minimum beperkt. Directeur Wietse Holmannvan Koninklijke Niestern Sander stelt dat het binnenhalen van de opdracht nog niet meeviel. „Er moest flink worden onderhandeld, maar uiteindelijk hebben we in eerlijke, open gesprekken een goed resultaat bereikt.”

Het nieuwe, ietwat aangepaste machineconcept, is gebaseerd op een diesel-gas-elektrische (Dual Fuel) aandrijving met 360 graden draaibare elektrische pods. Dit zijn twee propellerinstallaties die voor maximaal manoeuvreervermogen zorgen en die door de machine van energie worden voorzien.

15 Extra auto’s

Doordat er voor LNG-brandstof en de aandrijving meer ruimte nodig is, wordt het achterschip 15 meter langer. Daardoor komt er ruimte voor 15 extra personenauto's, evenals twee nieuwe salons en een groter zonnedek. AG Ems-directeur Dr. Bernhard Brons voegt hieraan toe: „Dit betekent dat we in de toekomst nog beter aan de wensen van de gasten kunnen voldoen. Nieuwe en gemoderniseerde salons, een nieuw gastronomieconcept, een ruimte voor gezinnen, twee rokerslounges evenals een lift voor mensen die minder goed ter been zijn zorgen voor meer comfort.”

Na treinverbinding stijging in aantal passagiers

Hiervan profiteren niet alleen de vakantiegangers, maar het maakt ook het gezamenlijke aanbod met spoorpartner Arriva aantrekkelijker. Bedrijfsleider Rolf Bouwman van de Borkumlijn licht toe: „Al in het eerste jaar na ingebruikname van de spooraansluiting is het aantal passagiers van Groningen naar Borkum en vice versa aanmerkelijk toegenomen.”

17,5 Miljoen euro

Volgens planning wordt MS Münsterland vanaf 1 september 2020 uit de vaart genomen. „We gaan er vanuit dat het schip op 28 februari 2021 weer in de vaart wordt genomen,” licht Brons toe. Met het bouwproject is een bedrag van 17,5 miljoen euro gemoeid. Voor de nieuwe LNG-installatie werd voor het eerst een subsidie van de Duitse staat toegezegd.