De staalmeesters uit Middelstum en hun zoektocht naar technisch personeel

MIDDELSTUM - Architecten, interieurontwerpers en designliefhebbers likken hun vingers af bij de taatsdeuren, puien en binnenwanden van Edobode. Geholpen door de toegenomen populariteit van de taatsdeur ziet Edobode Design BV de verkopen stijgen. Het blijft een uitdaging om goed technisch personeel te vinden.

Dit geldt voor Edobode en ook voor zusterbedrijf Fancy Fences. Eigenaar Ronald Schmidt wordt hierbij ondersteund door de ArbeidsplaatsenregelinG van Economic Board Groningen. Deze regeling maakt hem als werkgever aantrekkelijker doordat hij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers een scholingstraject kan bieden.

Het pand van Edobode op het industrieterrein aan de Pompsterweg in Middelstum is moeilijk te missen. Met de verzameling smeedijzeren hekwerken voor de deur is het een heuse blikvanger. De hekwerken zijn een product van Fancy Fences, het zusterbedrijf van Edobode. Beide ondernemingen zijn in handen van Ronald Schmidt, die in 2017 Edobode kocht van de Groninger ondernemers en oprichters Jan Pieter Bode en Eddy Broekhof.

Niet alleen wat dat betreft is de overname van Edobode zonder meer een goede zet geweest. Edobode heeft vooral met de stalen taatsdeuren het tij behoorlijk mee, zegt Schmidt. Het is een product dat samen met buitenpuien en wanden van glas en staal al een jaar of twintig wordt geproduceerd door het Groninger bedrijf. Maar de laatste paar jaar mogen de luxe deuren zich verheugen in een toenemende populariteit. Ze zijn vooral geliefd bij architecten en interieurontwerpers. Die zien de deur als een designelement dat wat toevoegt en panden verfraait.

„Maar het betekent ook wat voor de kwaliteit en uitvoering van het product,” weet Schmidt inmiddels. „Want onze opdrachtgevers stellen hoge eisen en vinden details belangrijk.”

Dat smetteloze eindproduct bereikt Edobode met een afgewogen combinatie van automatisering en handwerk. De voorbereiding van de fabricage is volledig geautomatiseerd. Alle stalen onderdelen worden tot in detail getekend en vervolgens lasergestuurd op maat gesneden, waarna de onderdelen door de mannen in de fabriek worden samengesteld en gelast.

Schmidt: „We hebben een jaar lang gewerkt aan het optimaliseren van het productieproces. Het orderverwerkingssysteem is nu aan de beurt. Is dat gereed dan komt de marketing.”

Auto's worden opnieuw beletterd en er wordt een showroom ingericht. Wat volgt is een internetcampagne. „We willen helemaal bovenin de zoekresultaten staan van iedereen die ‘taatsdeur’ intikt.” Edobode isklaar voor verdere groei. Maar zoals meer ondernemers die vakkrachten zoeken zoals metaalbewerkers, lopen zowel Edobode als Fancy Fences tegen de krapte op de arbeidsmarkt aan. Een man of zes kan per direct bij de bedrijven aan het werk, zowel hoog- als vakgeschoold.

Schmidt doet er van alles aan de mensen te vinden. Hij biedt stageplaatsen aan, werkt met werving- en selectiebureaus en hij heeft iedere medewerker, die een nieuw personeelslid aanbrengt, duizend euro in het vooruitzicht gesteld.

Onlangs slaagde hij erin een hts’er aan te trekken. Daar wil hij er nog wel een paar van hebben. Hij kan ze goed gebruiken nu de machines waarmee zijn producten worden gemaakt ingewikkelder worden.

In zijn zoektocht naar nieuwe mensen wordt Schmidt ondersteund door de ArbeidsplaatsenregelinG van Economic Board Groningen (EBG). De regeling maakt hem als werkgever aantrekkelijker doordat hij bijvoorbeeld nieuwe medewerkers een scholingstraject kan bieden.

Accountmanager Maarten Soppe van EBG herkent de kwestie van het tekort aan technisch personeel. „De ArbeidsplaatsenregelinG kan dat enigszins verzachten,” aldus Soppe. „Ik denk dat het belangrijk is voor een bedrijf wanneer het wat extra’s kan bieden zoals een opleiding.”

Soppe wijst erop dat EBG ook via het programma voor techniekonderwijs op scholen wat doet aan het tekort aan vakkrachten. „Maar er gaat natuurlijk tijd overheen voordat dat resultaat oplevert.”

Soppe zegt vertrouwen te hebben in de aanpak van Schmidt. „Hij is een slimme ondernemer die op tijd heeft ingezien dat zijn bedrijf moest veranderen. Door zich te focussen op een uniek product heeft hij een eigen markt gecreëerd. Nu is hij een specialist in een nichemarkt, een goede uitgangspositie.”